מה הקשר בין פיברומיאלגיה לתסמונת המעי הרגיז?

פיברומיאלגיהאם אדם סובל מפיברומיאלגיה, סביר להניח שיפתח תסמונת המעי הרגיז, או להיפך. מחקרים מעריכים כי כ-32% עד שבעים אחוזים מהאנשים הסובלים מפיברומיאלגיה, עומדים אף בקריטריונים לפתח את תסמונת המעי הרגיז.

פיברומיאלגיה היא מחלה נפוצה הגורמת לכאבי שרירים רבים, כמו גם לכאבי גידים, רצועות ואזורי רקמות רכים אחרים. המחלה קשורה אף לעייפות, בעיות שינה, כאבי ראש, בעיות בתפקוד הקוגנטיבי, דיכאון וחרדה.

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעה הכרוכה בכאבי בטן, התכווצויות, נפיחויות ושינויים בפעילות המעיים כגון עצירות, שלשול או שניהם לסירוגין. אנשים עם מצב זה חווים לעיתים קרובות חרדה ודיכאון.

מחלות קשורות אך נפרדות

הגורם הבסיסי לפיברומיאלגיה ותסמונת המעי הרגיז אינם ברורים לחלוטין. שני המצבים נחשבים להפרעות תפקודיות, כלומר, לא קיים פגם במבנה האיברים עצמם, אלא בדרך בה הם מתפקדים, אך מומחים סבורים כי קיים קשר בין שתי המחלות, היות ובדרך כלל אנשים עם פיברומיאלגיה, חווים לסירוגין תסמינים מתונים של תסמונת המעי הרגיז. יחד עם זאת, למרות שהקשר נמצא, הסיבה להופעת שתי המחלות יחד אינה ברורה.

בפיברומיאלגיה, אדם סובל מכאבים עזים אותם מערכת העצבים המרכזית אינה מסוגלת לחסום או לעכב, כפי שהיא עושה עם אנשים בריאים. בתסמונת המעי הרגיז, אדם סובל מדחף לבצע פעולת מעיים הקשורה לעיתים קרובות עם התכווצויות מעיים, והגוף אינו מצליח לרסן את אותות הכאב. באופן דומה, גירויים קלים ביותר, כגון מזונות מסוימים, גורמים להתכווצויות.

שני המצבים מפריעים באופן משמעותי לחיי היומיום. לדוגמא, אדם עם תסמונת המעי הרגיז עשוי למהר לחדר השירותים לאחר שכאבי הבטן מתחילים, והתסמינים עלולים להימשך מספר שעות ביום, בכל התקף.

הפיזיולוגיה מאחורי פיברומיאלגיה ותסמונת המעי הרגיז

שתי המחלות הן תסמונת כאב כרונית. מחלת המעי הרגיז נובעת מהפרעה במערכת העיכול ופיברומיאלגיה היא מחלת מערכת העצבים הגורמת לכאב בכל הגוף.

שני המצבים מופעלים על ידי מנגנון משותף הקשור לרגישות יתר של תאי המוח לגירויים, כגון מגע, אור או שינויי טמפרטורה.

ההבדל העיקרי ביניהן הוא שאנשים עם תסמונת המעי הרגיז חווים רגישות יתר במעיים ואנשים עם פיברומיאלגיה סובלים מרגישות יתר ברקמות העור והשרירים.

כשמדובר בכאב, למוח יש שני חלקים. חלק אחד מדכא את הכאב וחלק אחר מאפשר אותו. החלק המפחית את הכאב אינו מתפקד כראוי בקרב אנשים הסובלים משתי המחלות, ואינו מסוגל להפחית את הגירויים המכאיבים, כתוצאה מכך, הגוף רגיש יותר לתחושות הכאב. תסמיני שתי המחלות עשויים לחפוף, והתסמין המשותף הנפוץ ביותר הוא כאב.

טיפול

הטיפולים הזמינים לשתי המחלות כוללים תרופות או שינויים באורח החיים, להקלת ומניעת התסמינים. אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז חווים תסמינים ידועים הקשורים לרגישות לכאבי מעיים, ואנשים הסובלים מפיברומיאלגיה ידועים ברגישותם לכאבי עור ושרירים, והם מגיבים היטב לטיפול תרופתי עם חלק מהתרופות נוגדות דיכאון.

המפתח להחלמה הוא ללמוד כיצד להתמודד עם המחלות, ובמיוחד כיצד להתמודד עם הסטיגמה הקשורה אליהם, שכן במקרים רבים אנשים עם פיברומיאלגיה שומעים מהסביבה תגובות המעידות על מצבים פסיכולוגיים, היות ולא ניתן להוכיח את קיום הכאבים, כאשר השרירים והאיברים נראים תקינים. ייעוץ רפואי, טיפול פסיכולוגי וקבוצת תמיכה מסייעים להתמודדות.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן