חוסר קורטיזול ביותרת הכיליה ותסמונת הפיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה היא תסמונת שתוקפת כ-2% מהאוכלוסייה ורוב הסובלות ממנה הן נשים. התסמונת מתאפיינת בכאבי שרירים וגידים המפושטים בכל הגוף. המחלה מוגדרת כתסמונת מכיוון שאין לה גורם אחד ברור ויש לה מספר תסמינים מאפיינים.

בגלל ריבוי התסמינים, קשה לעיתים לאבחן פיברומיאלגיה ויכול לעבור זמן רב מההגעה הראשונית לרופא ועד למציאת האבחנה.

המחלה מתאפיינת בכאבים, בעיקר כאבי פרקים וכן בתשישות ועייפות מתמשכים ותחושה של שינויי מצב רוח- בעיקר דיכאון ועצבות.

ישנם גורמים שונים שיכולים להוות "טריגר" להתפרצות המחלה. אחד מהגורמים הנ"ל הוא שינויים הורמונאליים שנוצרים עקב בעיה בוויסות ובבקרה על ייצור ההורמונים.

חסר בקורטיזול

קורטיזול הוא הורמון סטרואידי שמיוצר בבלוטת יותרת הכליה (הקרויה גם בלוטת האדרנל). ההורמון  משתחרר מבלוטת האדרנל אל זרם הדם במצבים של סטרס.

בין תפקידיו של ההורמון ניתן למנות: שמירה על רמות סוכר תקינות בדם, דיכוי של המערכת החיסונית, סיוע במטבוליזם של שומנים, פחמימות וחלבונים, כמו כן, ההורמון הנ"ל מפחית בניית עצם.

הבקרה על הפרשת קורטיזול נעשית באזורי שליטה הורמונאליים במוח. אזור בשם היפופיזה מפריש הורמון בשם ACTH שמגיע לכליה וגורם לה לייצר קורטיזול. ההיפופיזה גם היא עוברת בקרה על ידי אזור גבוה יותר במוח בשם היפותלמוס.
ניתן אם כך לומר כי הבקרה על הפרשת קורטיזול מתרחשת בציר היפותלמוס- היפופיזה- אדרנל.

הרבה מהסימפטומים המאפיינים חסר בקורטיזול מופיעים גם בפיברומיאלגיה. עובדה זו הביאה לראשונה חוקרים לחשוד כי אולי הבעיה בפיברומיאלגיה נובעת גם היא מחסר בקורטיזול.

הסימפטומים של חסר קורטיזול הינם: כאבי שרירים מפושטים, רגישות למגע, עייפות מוגברת, הפרעות בשינה, נוקשות שרירים בבוקר, בעיות עיכול וקשיי חשיבה.

קבוצת חוקרים מצאה כי לחולי פיברומיאלגיה (בעיקר לנשים שבהם) יש רמות נמוכות יותר של קורטיזול בדם מאשר לאנשים רגילים.

הסיבה לפגם הנ"ל נמצאת ככל הנראה באחד מהשלבים המובילים לייצור הקורטיזול, ויכולה להיות בכל אחד מחלקי הציר היפותלמוס- היפופיזה- אדרנל.

המנגנון שגורם להופעת פיברומיאלגיה

כפי שציינו קודם לכן, אחד מתפקידיו של ההורמון קורטיזול הוא דיכוי של המערכת החיסונית. קורטיזול הוא אחד החומרים היחידים שמיוצרים על ידי הגוף ויודעים לדכא תהליכי דלקת. הקורטיזול הוא הורמון סטרואידי, ואת פעולתו אנו מנסים לחקות כאשר אנו נותנים לחולים עם דלקות כרוניות תרופות סטרואידיות.

בגלל שהקורטיזול מדכא תהליכי דלקת, במקרים של חוסר בקורטיזול אנו עשויים לראות דלקתיות מוגברת ברקמות הגוף. ייתכן וזה מה שמוביל את הגוף לפתח מחלות כמו פיברומיאלגיה, אותה אפשר להחשיב למעשה כמחלה דלקתית כרונית של השרירים ורקמות החיבור.

תחילה היה קושי להוכיח את הקשר בין רמות נמוכות של קורטיזול לבין פיברומיאלגיה. הסיבה לכך היא שרמות הקורטיזול נמדדו בדם וברוק ולא תמיד נמצאה קורלציה מתאימה.

מחקר שבחן את הקשר בין קורטיזול לפיברומילאגיה

המחקר שהצליח להוכיח את הקשר בדק רמות קורטיזול בשתן של נשים חולות בפיברומיאלגיה. במחקר נבדקו 47 נשים בנות 29 עד 65 שאובחנו כחולות פיברומיאלגיה שנתיים קודם לכן.

נשים אלה הושוו לקבוצת ביקורת של נשים בריאות. הנשים נתבקשו לאסוף שתן במשך 24 שעות ולאחר מכן נבדקו רמות הקורטיזול בשתן. הסתבר כי לנשים החולות בפיברומיאלגיה היו רמות קורטיזול נמוכות משמעותית בשתן מאשר לנשים הבריאות.

למצב בו בלוטת האדרנל אינה מייצרת מספיק קורטיזול אפשר לקרוא גם "תשישות של האדרנל". מצב זה יכול להיגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת למצבי סטרס ודחק, שאינם נדירים בעולם בו אנו חיים כיום. החשיפה הממושכת גורמת לאדרנל למצב של "סבילות" וכתוצאה מכך הפרשת הקורטיזול על ידו פוחתת.

למידע נוסף לחצו כאן

ראו גם:

רגישות לחומרים עלולה לגרום לפיברומיאלגיה

הקשר בין צריכת גלוטן לפיברומיאליגיה

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן