טיפולים תרופתיים להקלה בסימפטומים של פיברומיאלגיה

תרופותשילוב של אורח נכון עם טיפול תרופתי מתאים יכול בהחלט להביא לשיפור משמעותי במצב לחולי פיברומיאלגיה, להקלה על הכאב ולחזרה לאורח חיים תקין.

במשך שנים רבות חולי פיברומיאלגיה טופלו באמצעות תרופות אנטי דיכאוניות שונות, ולמרות השיפור במצבם, רק בשנים האחרונות אושרו על ידי ה-FDA תרופות שונות לטיפול בפיברומיאלגיה. תרופות אלה הוכחו מחקרית כיעילות ביותר, וטיפול מתאים יכול בהחלט לשפר את מצב החולים.

טיפול תרופתי

התרופות שנחשבות ליעילות ביותר להקלה על הכאב ולשיפור המצב של חולי פיברומיאלגיה הן תרופות אנטי דיכאוניות.

כידוע, פיברומיאלגיה מושפעת רבות מהמצב הנפשי ומהלחץ בחיי היום יום, ותרופות שונות יכולות להקל על המצב ולהביא לשיפור התסמינים. 2 התרופות האנטי דיכאוניות המאושרות על ידי ה-FDA לטיפול בפירומיאלגיה הן duloxetine ו- milnacipran, שהוכחו כיעילות ביותר לטפל במחלה.

כמו כן, ניתן גם להשתמש בתרופה נגד פרכוסים בשם pregabalin שעוזרת גם כן לשיפור המצב.

התחלת הטיפול התרופתי

באופן כללי, בדומה לתחומים רפואיים רבים העוסקים במחלות כרוניות גם בטיפול בפיברומיאלגיה מתחילים בטיפול במינון נמוך ביותר, ולאט לאט עולים במינון עד לקבלת האפקט התרפויטי המיטבי.

בדרך כלל מתחילים בטיפול במינון נמוך של duloxetine ו- milnacipran בשעות הלילה על מנת לשפר את איכות השינה ולהקל על החיים בשעות היום.

מינון התרופות תלוי כמובן בתופעות הלוואי, וכל חולה צריך להתייעץ בנושא עם הרופא המטפל ולהציג בפניו את תופעות הלוואי השונות.

במקרה ולא חל שיפור במצב והכאב עדיין מפריע באופן קשה ביותר, ניתן לעבור לטיפול ב- pregabalin בשעות הלילה.

מטרת הטיפול בלילה היא כאמור לאפשר למטופלים שינה טובה יותר ולהקל על העייפות המלווה את חולי פיברומיאלגיה במהלך היום-יום.

עם זאת, מטופלים שעדיין מרגישים תשושים במהלך היום, יכולים לעבור לטיפול גם בשעות הבוקר. כמו כן, ניתן לשלב בין תרופות ממשפחות שונות ולהתאים את שעות נטילתן על סמך השפעתן ותופעות הלוואי.

המשך טיפול במידת הצורך

באופן כללי, לחולי פיברומיאלגיה לא מומלץ להשתמש במשככי כאבים ממשפחת NSAID כמו אדוויל, נורופן וכו'. מדובר אמנם בתרופות הנפוצות ביותר לשיכוך כאבים, ויעילותן מוכחת במגוון מחלות מסוגים שונים, אך אלה תרופות שאינן נחשבות ליעילות במקרים של פיברומיאלגיה.

מנגנון הפעולה של התרופות ממשפחת NSAID הוא הפחתת התהליך הדלקתי, ובמקרה של פיברומיאלגיה תרופות אלה לא ישפיעו מכיוון שלא קיים תהליך דלקתי בבסיס המחלה.

במקרים של כאבים קשים במיוחד, ניתן להשתמש בתרופות ממשפחת האופיאטים כמו טרמדול. תרופות ממשפחה זו פועלות על מנגנונים שונים במוח ובכך מפחיתות את הכאב בצורה יעילה ביותר.

החיסרון הגדול של התרופות ממשפחה זו הוא פוטנציאל התמכרות גבוה מאוד, ולכן מומלץ להשתמש בהן רק במצבים קיצוניים ביותר.

שימוש ממושך בתרופות ממשפחת האופיאטים לא מומלץ, בעיקר מכיוון שהוא עלול לגרור תהליך גמילה קשה מאוד.

התאמת הטיפול למטופל

החלק החשוב ביותר בטיפול התרופתי בפיברומיאלגיה הוא התאמת הטיפול למטופל. במחלות כרוניות ובמיוחד במחלות הגורמות לכאב כרוני, כל מטופל מגיב בצורה שונה לטיפול התרופתי.

אין זה נדיר שתרופה מסוימת עוזרת מאוד למטופל מסוים אך כלל לא מביאה לשיפור אצל מטופל אחר (גם אם מדובר בבני אותה משפחה).

ולכן, רצוי מאוד לעקוב אחר תוצאות הטיפול ולשנות את התרופות ואת המינון הניתן בהתאם לתוצאות הטיפול.

מלבד ההשפעה על הכאב, חשוב מאוד לשים לב להופעת תופעות הלוואי, ולהקטין את המינון במידה ומופיעות תופעות לוואי בלתי נסבלות.

או גם:

טיפול בפולסים אלקטרו מגנטיים

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע מקיף על אבחון וטיפול בפיברומיאלגה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן